تماس تلفنی 021-91307777
امتیاز 0,0 از 5 ( 0 رای )

آشنایی با حواله های ارزی

راهنمای مطالعه:

  • مقدمه
  • حواله ارزی
  • حواله ارزی چه کای انجام می دهند؟
  • حواله‌ ارزی در حالت کلی چند نوع است؟
  • حواله ارزی طبق سرعت و زمان انتقال به چند نوع تقسیم شدند؟
  • حواله یورو به اروپا چند نوع هستند؟
  • حواله ارزی چقدر کارمزد دارد؟
  • برای حواله ارزی چه مدارکی لازم است؟

امروزه نقل و انتقال ارزی در سیستم بانکداری بین المللی،یکی از بزرگترین مشکلات مشتریان بانک ها به هنگام سفر و معاملات و مبادلات تجاری می باشد. مشتریان می توانند به چهار روش زیر ارز خود را جابجا نمایند.
۱. اسکناس و تراول چک
۲. چک ارزی
۳. حواله ارزی
۴. حواله سوئیفتی

حواله ارزی

حواله ارزی نوعی حکم پرداخت را دارد. که به موجب آن، یک بانک یا مؤسسه مالی به تقاضای مشتری یا دارنده یک حساب بانکی، به یکی از از بانک‌های کارگزار خود در خارج از کشور،حواله‌ای را صادر می نمایند. و از آن موسسه می‌خواهد مبلغ حواله را به صاحب آن، پرداخت نمایند. حواله‌های ارزی به دو گروه صادره و وارده تقسیم شده اند. امروزه حواله‌های ارزی از طریق شبکه جهانی سوئیفت اجرا خواهد شد.

حواله ارزی چه کای انجام می دهند؟

حواله ارزی یک نوع پرداخت است که بر اساس آن، به یک بانک یا موسسه مالی بنابر خواسته مشتری یا صاحب یک حساب بانکی باید از طریق یکی از بانک‌های کارگزار خود در خارج از کشور، حواله را صادر نماید و از آن بانک کارگزار خود بخواهد تا این مبلغ حواله را فرد مورد نظر در خارج از کشور پرداخت نمایند.

حواله‌ ارزی در حالت کلی چند نوع است؟

1-حواله صادره: زمانی که بخواهید به وسیله بانک یا صرافی برای شخصی  ارز پرداخت کنید. از حواله ارزی صادره باید استفاده نمایید. در این مورد اول باید به بانک یا صرافی مورد نظر خود مراجعه نمایید،بعد باید مشخصات فرد دریافت کننده ارز،اما باید مشخص کنید. شماره حساب و واحد پولی که می خواهید پرداخت نمایید. پس از آن، ارز شما را به ارز مورد نظرتان برای مقصد،طبق نرخ روز ارز تبدیل می نمایید و به این ترتیب مبلغ مورد نظر شما برای آن فرد یا شرکت پرداخت خواهد شد.

2-حواله وارده:همه بانکهایی که سرویس حواله ارزی دارند،باید پس از دریافت کردن پیام،پرداخت حواله ارزی،در کمترین زمان، ارز پرداختی را به حساب مشتری واریز کنند. فرد مورد نظر در خارج از کشور باید پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر خود را ارائه نمایند تا بتواند وجه واریزی به حساب خود را دریافت نمایند. همچنین فرد می‌تواند این وجه را به حساب ارزی فردی دیگر واریز نمایند و یا اینکه آن را به بانک پس بدهد و بانک از آن خریداری کند. حتی می‌توان فرد تمام ارز خود را به ارز دیگر تبدیل نمایند.

حواله‌ ارزی در حالت کلی چند نوع است؟

 

حواله ارزی طبق سرعت و زمان انتقال به چند نوع تقسیم شدند؟

حواله ارزی به دو حواله مستقیم و غیرمستقیم تقسیم خواهد شد.

حواله مستقیم

حواله مستقیم یا همان حواله ارزی T/T، با نام “حواله ارزی سوئیفت” شناخته شده است و یکی از امن ترین روش‌های جابه جایی ارز خواهد بود. که با استفاده از این طریق هر میزان ارزی را به ۱۳۰ ارز مختلف تبدیل می نمایند و به حساب هر شخص حقوقی و یا حقیقی در کل دنیا می توانند انتقال دهند.
از مزییت های حواله ارزی سوئیفت می توان به سرعت بالا در انتقال، امنیت، بدون محدودیت در میزان مبلغ پرداختی و انتقال مستقیم پول به حساب شخص حقیقی و یا حقوقی اشاره نمود.

نکته مهم درباره پرداخت حواله T/T

• برای پرداخت حواله ارزی، داشتن کد سوئیفت (Swift Code) لازم خواهد بود.

• اگر بانک مقصد در کشور آمریکا باشد، باید حتماً کد Routing Number تهیه نمایند.

• چنانچه اگر بانک مقصد در کشور کانادا قرار داشته باشند، باید کد Transit تهیه نمایند.

• و یا اگر بانک مقصد در کشور هند قرار داشته باشند، باید کد IFSC داشته باشند.

• مدت زمان پرداخت مبلغ به وسیله‌ی این نوع حواله ارزی، ۲ الی ۳ روز خواهد بود.

حواله غیرمستقیم

حواله های غیر مستقیم یا همان حواله ارزی D/D، روندی مانند حواله ارزی T/T است. با این تفاوت که مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید. تا ارز به حساب فرد مورد نظر واریز گردد؛ مدت زمان پرداخت بین ۴ تا ۷ روز خواهد بود.

 حواله یورو به اروپا چند نوع هستند؟

1- خدمات پی پال (PayPal)

سیستم سامانه پی پال یک سیستم سامانه‌ی تجارت الکترونیکی خواهد بود. در این سامانه می توانید تا حداکثر هزار دلار از سایت های خارجی و فروشگاه های اینترنتی مختلف خرید نمایید. و مبلغ آن را اینترنتی و از طریق این سامانه‌ی مطمئن، پرداخت نمایید.

1- خدمات پی پال (PayPal)

2- وب گرام (WebMoney)

سیستم وب گرام یا همان وب مانی،همانند سیستم پی پال خواهد بود و یک تجارت آنلاین بین المللی محسوب می شود. در این سیستم کاربر نیاز به افتتاح حساب در هیچ بانکی ندارد و به راحتی می تواند علاوه بر تراکنش های مالی،همه واریزهای خود را رویت و پیگیری نمایند. این سرویس برای اعضای خود کیف پول دیجیتال و پاسپورت وب مانی ایجاد می نمایند. که تا به وسیله آن بتوانند به راحتی نقل و انتقالات مالی خود را اجرا نمایند.

2- وب گرام (WebMoney)

3-وسترن یونیون (Western Union)

یکی از با ارزش ترین و بهترین سرویس های نقل و انتقال ارز در سطح بین الملل وسترن یونیون خواهد بود. که تلاش و فعالیت خود را در آمریکا شروع کرد. از خوبی های این روش می توان به نداشتن به حساب بانکی در مقصد اشاره نمود. با این طریق  ارز خود را به نرخ ارز کشور مقصد تبدیل می نمایید،یک کد ۱۰ رقمی به شما خواهد داد که با ارسال این کد،گیرنده ارز می تواند مبلغ واریزی شما را برداشت نمایند. اما باید توجه کرد که این روش در تحریم‌ها به صورت مستقیم قابل انجام نیست.

3-وسترن یونیون (Western Union)

4- مانی گرام (Moneygram)

مانی گرام دقیقا مانند روش وسترن خواهد بود،اما فرق آن کارمزد کمتری نسبت به وسترن یونیون پرداخت خواهد شد.

4- مانی گرام (Moneygram)

 

حواله ارزی چقدر کارمزد دارد؟

در روش هایی که مطرح شد،روش سوئیفت طبق مبلغ نوع ارز از کشور دریافت کننده ارز کارمزد حواله ارزی، قابل تغییر است و بین ۲۵ تا ۶۰ دلار خواهد بود. اما کارمزد حواله ارزی وسترن یونیون و مانی گرام، طبق ارز واریزی، بین ۴۵ تا ۱۶۰ دلار فرق می کند.

برای حواله ارزی چه مدارکی لازم است؟

برای افزایش امنیت نقل و انتقال حواله های ارزی،قوانین سختی گذاشتند. که یکی از آنها گرفتن مدارک شناسایی معتبر از افراد حقیقی و حقوقی است. برای افراد حقیقی باید مدارک مانند شناسنامه کارت ملی اصل و کپی یک قطعه عکس سه در چهار ارائه دهند، اما افراد حقوقی (شرکت) برای گرفتن حواله ارزی باید مدارکی مانند آگهی تاسیس، پروانه کسب،مجوز فعالیت اقتصادی شرکت، کارت بازرگانی (برابر اصل شده)،کپی اساسنامه،کارت ملی و شناسنامه مدیران و صاحبان امضای شرکت را ارائه دهند.

برای حواله ارزی چه مدارکی لازم است؟

مطالب مرتبط:

ارز دانشجویی چیست؟

حواله یوان به چین و مزایای آن

حواله ارزی سوئیفت و نحوه عملکرد آن

 

 

لیست برچسب ها
فرم ارسال دیدگاه و نظرات