تماس تلفنی 021-91307777
امتیاز 0,0 از 5 ( 0 رای )

ارز دیجیتالی مونرو ، ویژگیها و چالشها

در سال‌های اخیر ارزهای رمزنگاری بسیاری راه اندازی شده است. بسیاری از آنها با هدف تقویت حریم خصوصی و ناشناس ماندن طراحی شده‌اند. گرچه موفقیت آن‌ها متفاوت است. برخی از این ارزهای رمزنگاری شده اجازۀ مشاهده عمومی همه معاملات را می‌دهند. در حالی که برخی دیگر حریم خصوصی را اختیاری می‌کنند. برخی دیگر نیز حریم خصوصی را کاملاً اختیاری نگه می‌دارند. ارز رمزنگاری شده مونرو به دلیل تمرکز بر حفظ حریم شخصی به محبوبیت و پذیرش بالایی دست یافته است. در این مقاله به ارز دیجیتالی مونرو ، ویژگیها و چالشها آن خواهیم پرداخت.

مونرو چیست؟

Monero در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد. این ارز یک ارز رمزنگاری شده متناسب با حریم خصوصی است که بر روی مفهوم blockchain کار می‌کند. بلاک چین‌ها فن‌آوری اساسی پشت ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند و تمام معاملات موجود در شبکه را نشان می‌دهند. مونرو یک ارز دیجیتال امن، خصوصی و پیگیر گریز است. مونرو از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. بلاک چین مونرو عمداً به صورت مات تنظیم شده است، این ارز اطلاعات معاملات (مانند هویت ارسال کنندگان و گیرندگان و مقدار هر تراکنش) را با پنهان کردن آدرس‌های مورد استفاده شرکت کنندگان ناشناس می‌کند. مونرو یک پروژه منبع‌باز است و توسط یک تیم ۷ نفره اداره می‌شود.

همراه با ناشناس ماندن، روند استخراج monero مبتنی بر یک مفهوم برابری گرایی است. این اصل که همه مردم با هم برابر هستند و لیاقت فرصت‌های برابر را دارند. هنگام راه اندازی monero، توسعه دهندگان آن هیچ گونه سهمی را برای خود حفظ نکردند و برای توسعه بیشتر ارز مجازی، از کمک‌ها و پشتیبانی جامعه استفاده کردند.

استخراج مونرو

مونرو از فرایند استخراج پشتیبانی می‌کند که در آن افراد با پیوستن به استخرهای استخراج برای فعالیت‌های خود پاداش می‌گیرند. یا می‌توانند مونرها را به صورت جداگانه استخراج کنند. استخراج مونرو می‌تواند بر روی یک کامپیوتر استاندارد انجام شود و به سخت افزار خاصی مانند مدارهای مجتمع ویژه برنامه (ASIC) نیاز ندارد. مونرو در تمام سیستم عامل‌های پیشرو از جمله Windows ، macOS ،Linux ، Android و FreeBSD اجرا می‌شود.

ارز دیجیتالی مونرو ، ویژگیها و چالشها, ارز دیجیتالی مونرو ، ویژگیها و چالشها
Monero در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد. این ارز یک ارز رمزنگاری شده متناسب با حریم خصوصی است که بر روی مفهوم blockchain کار می‌کند.

بیشتر ارزهای رمزنگاری موجود، از جمله بیت کوین و اتریوم دارای زنجیره‌های شفاف هستند. بدین معنی که معاملات توسط هر کسی در جهان آشکارا قابل تأیید و قابل ردیابی است. علاوه بر این، ارسال و دریافت آدرس برای این معاملات به طور بالقوه می‌تواند با هویت دنیای واقعی شخص مرتبط باشد. مونرو برای محافظت از آدرس‌های ارسال و دریافت و همچنین مقادیر تراکنش از رمزنگاری استفاده می‌کند.

هر معامله مونرو به طور پیش فرض، تعداد ارسال و دریافت آدرس و همچنین مبلغ تراکنش را دچار مشکل می‌کند. این حفظ حریم خصوصی همیشه به معنای این است که هر فعالیت کاربر Monero، بر خلاف رمزهای رمزگذاری انتخابی شفاف (به عنوان مثال Zcash)، باعث حفظ حریم خصوصی سایر کاربران دیگر می‌شود.

چگونه مونرو حریم شخصی را بهبود می‌بخشد؟

مونرو نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را با استفاده از مفاهیم امضاهای پیچیده و آدرس‌های مخفی کاهش می‌دهد. امضاهای پیچیده به یک کاربر امکان می‌دهد تا هویت خود را از سایر کاربران در یک گروه پنهان کند. امضاهای پیچیده، امضاهای دیجیتالی ناشناس از یک عضو گروه هستند. اما آنها نشان نمی‌دهند کدام عضو معامله را امضا کرده است. در واقع مونرو بر اساس یک پروتکل رمزنگاری لایه کاربردی ساخته شده که با استفاده از امضاهای حلقوی یا پیجیده (Ring Signatures) بر روی محرمانگی تمرکز کرده است.

چالش‌ها

در حالی که مزیت حفظ حریم خصوصی باعث پذیرش سریع monero شده است، آنها همچنین چالش‌هایی را به همراه داشته‌اند. ویژگی‌های غیر قابل ردیابی و حفظ حریم خصوصی monero به آنها امکان می‌دهد تا برای مقاصد نامطمئن و در اماکن مشکوک بازار از جمله مواردی مانند مواد مخدر و قمار مورد استفاده قرار بگیرند. در واقع ارز دیجیتالی مونرو ، ویژگیها و چالشها را با هم ترکیب کرده است.

ارز دیجیتالی مونرو ، ویژگیها و چالشها, ارز دیجیتالی مونرو ، ویژگیها و چالشها
ویژگی‌های غیر قابل ردیابی و حفظ حریم خصوصی monero به آنها امکان می‌دهد تا برای مقاصد نامطمئن و در اماکن مشکوک بازار از جمله مواردی مانند مواد مخدر و قمار مورد استفاده قرار بگیرند.

به گزارش CoinMarketCap، ویژگی‌های سرشار از حریم خصوصی به مونرو کمک کرده است تا از فوریه ۲۰۱۸، به سیزدهمین رمزنگاری بزرگ جهان تبدیل شود. می‌توان از طریق مبادلات رمزنگاری مهم مانند Kraken  Poloniex و Bitfinex به تجارت مبادله‌ای پرداخت. با این حال خصوصیات حریم خصوصی آن همچنین منجر به سوال در مورد استفاده از آن در فعالیت‌های غیرقانونی شده است.

حریم خصوصی

معاملات بیت کوین به اطلاعات شخصی مرتبط نیستند. اما آنها به کیف پول شما مرتبط هستند. با کمی تحلیل می‌توان هویت فرد را با رعایت الگوها، مناطق زمانی و سایر داده‌های کلیدی کشف کرد. این می‌تواند در شرایط مختلف مشکل ساز باشد.

به عنوان مثال بیایید بگوییم که شما در حال بازدید از منطقه‌ای با میزان جرم و جنایت بالا هستید و تصمیم می‌گیرید با بیت کوین مبلغی را پرداخت کنید. اگرچه دریافت کننده نمی‌تواند هویت شخصی شما را ببیند. اما می‌تواند ببیند در کیف پول بیت کوین خود چقدر پول دارید. اگر این تعادل زیاد باشد، این شفافیت می‌تواند یک خطر امنیتی به همراه داشته باشد.

الگوریتم استخراج

بیت کوین و مونرو از الگوریتم‌های استخراج مختلفی استفاده می‌کنند. بیت کوین از الگوریتم SHA-256 و مونرو از الگوریتم Cryptonight (معدن GPU) استفاده می‌کند. این الگوریتم‌ها اختلافاتی بین این دو ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، الگوریتم بیت کوین روی تراشه‌های استخراج بسیار سریع‌تر موسوم به ASICها، اجرا می‌شود. ماینرهای بیت کوین ASIC، مدارهای مجتمع خاصی هستند که برای حفظ بلاک چین‌های بیت کویین ساخته شده‌اند.

ارز دیجیتالی مونرو ، ویژگیها و چالشها, ارز دیجیتالی مونرو ، ویژگیها و چالشها

 

به طور کلی  یک پایگاه داده عمومی دارد که اطلاعات دیجیتالی را ذخیره می‌کند. رایانه‌های ASIC به دلیل داشتن قدرت محاسباتی بیشتر، از مزیت بالاتری نسبت به تجهیزات CPU و GPU برخوردار هستند. این امر باعث می شود که استخراج‌گران در هنگام استفاده از ASICها از هر نوع رایانه دیگری استفاده کنند.

امروزه با گسترش شبکه بیت کوین (Bitcoin)، چالش‌های جدیدی پیش روی ماینرها یا همان استخراج کنندگان بیت کوین (Bitcoin) قرار دارد و طی گذشت زمان پروسه ماینینگ (Mining) سخت‌تر می‌شود.

در بیت کوین می‌توان انتقال پول را از یک کیف پول به کیف پول دیگر ردیابی کرد. این مورد کاردبردی است زیرا هر کسی می تواند از انجام تراکنش مطمئن شود. اما در مونرو فقط فرستنده و گیرنده می‌توانند تراکنش را ردیابی کنند. بررسی تراکنش‌های یک آدرس کیف پول برای عموم امکان پذیر نیست.

مونرو به عنوان رمزنگاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که سطح بالایی از ناشناس بودن و حفظ حریم خصوصی را ارائه می‌دهد.

چگونه می‌توان Monero را خریداری کرد؟

شما می‌توانید مونرو را در نوین پرداخت بخرید یا بفرشید. حال که با ارز دیجیتالی مونرو ، ویژگیها و چالشها و کاربرد های آن آشنا شدید، کافی ست وارد حساب کاربری خود شده و جهت خرید یا فروش آن اقدام کنید.

 

 

مطالب مرتبط:

دوج کوین چیست؟ دانستنیها درباره دوج کوین

با لایت کوین کمی بیشتر آشنا شویم

 

لیست برچسب ها
فرم ارسال دیدگاه و نظرات