تماس تلفنی 021-91307777
امتیاز 1,5 از 5 ( 2 رای )

چند نوع کارت های ارزی بین المللی داریم؟

راهنمای مطالعه:

  • مقدمه
  • کارت های ارزی بین المللی از نظر اتصال به حساب بانکی چند نوع می باشند؟
  • کارت های ارزی بین المللی چه ویژگی های مهمی دارد؟
  • روش های زیاد برای پرداخت یا برداشت

 

در این دوره نقش کارت های اعتباری بین المللی، در آسان بودن تراکنش های بین المللی غیر قابل وصف است. به دلیل آسان بودن، تعداد درگاه های پذیرنده و امنیت پرداخت از مهمترین عامل استفاده از این کارت ها می باشد. از این رو صادر کنندگان کارت های ارزی بین المللی همواره تلاش می نمایند تا امکانات و خدمات بیشتری را توسط این کارت ها عرضه کنند. از جمله می توان مهمترین برند های تجاری کارت های ارزی بین المللی به ویزا کارت (VISA Card)، مستر کارت (Master Card)، امریکن اکسپرس (American Express)، مسترو (Maestro)، دیسکاور ایت (Discover it) و … اشاره نمود.

کارت های ارزی بین المللی از نظر اتصال به حساب بانکی چند نوع می باشند؟

1- کارت اعتباری یا Credit Card

این مدل از کارت ها به پشتوانه یک حساب بانکی و در بیشتر اوقات،تحت قرار دادی که یک شرکت با بانک جهت واریز حقوق ماهیانه متقاضی دارد، صادر می نمایند. و تا زمانیکه این قرارداد از نظر بانک اعتبار داشته باشد و بطور منظم واریز حقوق ماهیانه شخص به این حساب انجام می گردد.

فرد متقاضی این اعتبار را دارد که حتی بیش از میزان موجودی حساب با کارت خرج کند. اما تا زمانی که مشتری با بانک اصطلاحا خوش حساب باشد. می توان حقوق وی به حسابش واریز نماید، بطوری که مشتری می تواند که از بانک خود قرض بگیرد و سر موعد تعیین شده بدهی خود را پرداخت کند. با این خوش حسابی مشتری در پرداخت بدهی به بانک، امتیاز اعتباری خود را افزایش می دهد. اما روش های دیگری نیز جهت ایجاد و افزایش اعتبار کارت وجود خواهد داشت.

1- کارت اعتباری یا Credit Card

2-کارت نقدی یا Debit Card

این مدل کارت توسط یک حساب بانکی پشتیبانی خواهد شد. که به این معنی است تا هر میزان که در حساب بانکی موجودی وجود در دسترس باشد. می توان با استفاده از کارت ارزی خرید نماید و یا از دستگاه خودپرداز پول نقد (Cash) دریافت نماید. اما امکان استفاده از کارت با سقفی بالاتر از موجودی بانکی در این نوع کارت وجود نخواهد داشت. این کارتها قابل شارژ بوده است. و پس از پایان  موجودی می توانید مجددا آن را شارژ و استفاده کنید. که شبیه کارت های عابر بانک در ایران می باشد.

2-کارت نقدی یا Debit Card

3-کارت های پیش پرداخت یا Pre-Paid

این کارت ها متصل به حساب بانکی نخواهد بود. مانند گیفت کارت (Gift Card) ها. این دسته کارت ها که در فروشگاه های زنجیره ای نیز به فروش می رود، معمولا قابلیت برداشت یا انتقال وجه نقد از خود پرداز را نداشته و سقف خریدی که توسط این کارت ها قابل انجام می باشد،که معادل موجودی کارت خواهد بود. این کارت ها در حال حاضر در ایران به فروش می رود و توسط آنها اکثر پرداخت های آنلاین را انجام می دهند.

3-کارت های پیش پرداخت یا Pre-Paid

4-کارت های مجازی Virtual Card

این مدل کارت ها فیزیکی نخواهد بود. ولی کلیه مشخصات مورد نیاز برای انجام خرید آنلاین مانند  Card number،CVV2 و تاریخ انقضا دارد. این کارت ها در حال حاضر در ایران به فروش می رود و توسط آنها اکثر پرداخت های آنلاین انجام پذیر خواهد بود.

4-کارت های مجازی Virtual Card

کارت های ارزی بین المللی چه ویژگی های مهمی دارد؟

1- امکان واریز یا عدم امکان واریز پول

برای اینکه امکان واریز یا برداشت پول وجود داشته باشد باید کارت تحت یک حساب بانکی صادر شده قرار گیرد. پس کارت حتما می بایست از نوع Credit یا Debit باشد. به همین دلیل برای واریز وجه به حساب شما مشخصاتی را که در هنگام افتتاح حساب به شما می دهند. مانند SWIFT و IBAN را در اختیار واریز کنندگان قرار دهید تا آنها به حساب شما واریز نمایند و شما بتوانید آن را برداشت کنید.

2- اجازه دیدن موجودی و تراکنش ها

امکان مشاهده تراکنش های کارت اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. مثال برای انجام خرید از یک سایت اقدام کرده اید و با پیغام خطا رو به رو شده اید یا پس از تکمیل اطلاعات و انجام خرید صفحه پرداخت به درستی نمایش داده نشود یا سایت خرید، رسید پرداخت صادر نکند. حالت دیگر این می باشد که پس از انجام خرید مبلغ بلافاصله و در زمان خرید،از کارت کسر نشود و در آینده از مبلغ کارت کم شود. مانند بعضی هتل ها. بنابراین ممکن است نحوه پرداخت شما به صورت آفلاین انجام بگیرد که در تمام این حالات نیاز است که از زمان و میزان مبالغ کسر شده از کارت و موجودی و دلایل خطای پرداخت باخبر باشید.

3-کارمزد تراکنش ها

در پرداخت هایی که توسط کارت انجام می شود چه از خرید آنلاین، چه خرید حضوری با استفاده از دستگاه های POS و همچنین دریافت پول نقد (Cash) از دستگاه های ATM (در مورد کارت هایی که از این امکان پشتیبانی می کنند)مبالغی به عنوان کارمزد از کارت کسر خواهد می شود. واجب است در زمان دریافت کارت، اطلاعات مربوط به کارمزدی که به نوع تراکنش ها و خدمات کارت (مانند دریافت صورت حساب) تعلق دارد از فروشنده کارت دریافت شود.

4-ارسال SMS کسر از موجودی

یکی از مهمترین قابلیت های ویژه یک کارت امکان دریافت SMS کسر وجه به شماره شما در ایران خواهد بود،برخی از کارت ها امکان مشاهده پرداخت های ناموفق و بازگشت وجه را نیز دارند.

روش های زیاد برای پرداخت یا برداشت

کارت هایی که روش های متنوع خرید و برداشت را پشتیبانی می نمایند. جز مرغوب ترین نوع کارت ها خواهند بود.

• پرداخت خرید به صورت آنلاین

• امکان خرید با دستگاه های  POS

• امکان برداشت از ATM

کشور صادر کننده کارت

از ویژگی هایی که از فروشندگان کارت ها شنیده اید،کشور صادر کننده کارت خواهد بود. در واقع کارت کشورهای توسعه یافته، محدودیت های کمتر و درعین حال نظارت های سخت گیرانه تری بر میزان و دفعات پرداخت را خواهند داشت. اما برای متقاضیان ایران که در شرایط خاص از این کارت ها استفاده می شود. چیزی که خیلی مهم است پشتیبانی و خدمات پس از فروشی است که فروشنده کارت به شما می دهد.

کشور صادر کننده کارت

مطالب مرتبط:

دو نوع ویزای کشور کانادا برای مهاجرت

گرفتن ویزای کشور قطر چگونه است؟

گیفت کارت Xbox چیست؟

لیست برچسب ها
فرم ارسال دیدگاه و نظرات