تماس تلفنی 021-91307777
امتیاز 0,0 از 5 ( 0 رای )

وب مانی چیست؟ آموزش ثبت‌نام و استفاده از وب مانی

شاید برای شما هم سؤال پیش بیاید وب مانی چیست یا برای دریافت پول از خارج از کشور، پرداخت رسید و یا خرید از وب‌سایت فروشگاه‌های خارجی از چه روشی می‌توان استفاده کرد؟ یا شاید شنیده باشید پرداخت ارزی بدون هیچ مرزی، اما پرداخت ارزی چیست؟

از زمانی که اینترنت بین مردم محبوب شد، افراد توانستند به‌صورت دیجیتال و بدون نیاز به پرداخت از طریق تراکنش مستقیم بانکی، به خرید و فروش آنلاین بپردازند.

یکی از محبوب‌ترین روش‌های پرداخت ارزی از طریق وب مانی است؛ اما وب مانی چیست و کارمزد آن چقدر است؟

در این مقاله قصد داریم آنچه شما در مورد وب مانی نیاز دارید را به‌صورت کامل توضیح دهیم.

وب مانی چیست؟ (Webmoney)

وب مانی یک سیستم پرداخت الکترونیک سریع و قانونی  است که فعالیت خود را از سال ۱۹۹۸ میلادی آغاز کرد؛ دفتر مرکزی این سیستم مالی در روسیه قرار دارد.

به‌طورکلی وب مانی یک کیف پول آنلاین محسوب می‌شود که در خریدهای اینترنتی شما را از داشتن حساب بانکی بین‌المللی یا کارت‌های اعتباری بین‌المللی مانند ویزاکارت و مسترکارت بی‌نیاز می‌کند.

کاربردهای وب مانی

حالا که با مفهوم وب مانی چیست آشنا شدید باید کاربرد وب مانی را هم بدانید.

در واقع شما برای انجام انواع پرداخت‌های بین‌المللی مانند خرید از فروشگاه‌های اینترنتی خارجی مانند علی اکسپرس، نقد کردن در آمد دلاری در بازار فارکس، پرداخت هزینه آزمون‌های تافل و آیلتس، خرید خدمات هاستینگ یا دامنه وب‌سایت، خرید از صرافی‌های ارز دیجیتال، بازی‌های آنلاین، امکان خرید سرویس‌ بازی متعدد بدون محدودیت، امکان پرداخت هزینه چاپ مقاله در ژورنال‌های خارجی و یا دریافت درآمد فریلنسری خود و… می‌توانید از این سرویس استفاده کنید.

وب مانی برای کاربران ایرانی محدودیت استفاده ندارد و بسیار امن است. همچنین شما می‌توانید با محدودکردن آی‌پی از ورود و دسترسی دیگران به‌حساب خود جلوگیری کنید که این موضوع می‌تواند امنیت شما را ارتقا دهد.

مزایای خرید و فروش وب مانی چیست؟

قبل از افتتاح حساب وب مانی خوب است مزایای منحصربه‌فرد آن را بدانید:

  • عدم ریسک استرداد وجه
  • کاهش هزینه پرداخت کارمزد
  • خریدوفروش وب مانی به‌ صورت اتوماتیک
  • امکان خرید بیت‌کوین به ‌صورت مستقیم
  • امکان ثبت تراکنش برای خریداران الکترونیکی
  • عدم امکان  لیمیت شدن اکانت یا Hold شدن وجه تراکنش
  • عدم نیاز به افتتاح حساب در بانک‌های سنتی بین‌المللی

بیشتر بخوانیم : تفاوت پرفکت مانی و وب مانی؛ بررسی کمترین کارمزد و بهترین کیفیت خدمات

آموزش افتتاح حساب وب مانی

برای کار با وب مانی نیازی به افتتاح حساب در بانک‌های خارج از کشور ندارید؛ برای این منظور کافی است در سایت نوین پرداخت عضو شوید.

برای عضویت در این سایت کافی است در مرورگر خود نوین پرداخت را جسستجو کنید و یا آدرس سایت https://novinpardakht.com/ را وارد کنید.

وب مانی چیست؟

پس از مشاهده صفحه پیش رو بر روی دکمه ثبت‌نام کلیک کنید.

آموزش افتتاح حساب وب مانی

برای ثبت‌نام در سایت نوین پرداخت اطلاعات خود را شامل نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل، شماره تلفن همراه معتبر، کد ملی معتبر و… را به ‌صورت صحیح وارد کنید.

در این مرحله باید برای حساب کاربری خود رمز عبور قوی قرار دهید.

در نهایت بر روی دکمه شرایط و قوانین را مطالعه کرده‌ام کلیک و دکمه ثبت‌نام را انتخاب نمایید

تأیید شماره همراه

برای تأیید شماره همراه، کد ارسال شده را وارد کادر کد فعال‌سازی کنید و در نهایت بر روی دکمه آبی ‌رنگ تأیید شماره موبایل کلیک کنید.

دقت کنید در صورت عدم دریافت کد، باید بر روی گزینه ارسال مجدد کد فعال‌سازی کلیک نمایید.

ثبت سفارش وب مانی

اکنون که ثبت‌نام شما تکمیل شد باید از داشبورد کاربری بر روی منوی سفارش‌ها کلیک و پس از آن دکمه ثبت سفارش جدید را انتخاب کنید.

افتتاح حساب وب مانی

در این مرحله دکمه افتتاح حساب وب مانی را انتخاب نمایید.

افتتاح حساب وب مانی

برای افتتاح حساب وب مانی در سایت نوین پرداخت باید فیلدهای پیش رو از قبیل ایمیل، رمز عبور، شماره پاسپورت، تاریخ تولد، اسکن پاسپورت و… را به ‌صورت دقیق و کامل پر کنید و در نهایت بر روی دکمه شرایط استفاده را با دقت مطالعه نموده و قبول دارم کلیک و سپس دکمه ثبت سفارش را انتخاب نمایید.

با پرداخت مبلغ پیش رو مراحل افتتاح حساب شما تکمیل می‌شود.

*توجه داشته باشید رعایت نکات زیر جهت افتتاح حساب وب مانی الزامی می‌باشد:

  • حساب ایجاد شده از نوع فرمال است.
  • با داشتن حساب فرمال (Formal) می‌توانید روزانه تا سقف 3000 دلار تراکنش انجام دهید، همچنین می‌توانید تا سقف 10000 دلار را در کیف پول خود نگهداری کنید.
  • جهت وریفای حساب لازم است شماره موبایل خود را تأیید کنید لازم به ذکر است بدون تأیید شماره تلفن همراه، افتتاح حساب امکان‌پذیر نیست.
  • نام و نام خانوادگی درج شده در پاسپورت خود را به لاتین و صحیح وارد کنید.
  • تاریخ تولد پاسپورتی به میلادی و به‌صورت کامل روز – ماه – سال در فیلد مربوطه وارد کنید.
  • همچنین برای تبدیل تاریخ تولد از شمسی به میلادی کافی است عبارت تبدیل تاریخ تولد را در مرورگر خود جست‌وجو نمایید.
  • فرایند افتتاح حساب وبمانی حدود 1 تا 3 روز کاری زمان بر می‌باشد.
  • در قسمت «فایل ضمیمه» تصویر پاسپورت را پیوست کنید. دقت کنید تصویر با رزولوشن و کیفیت بالا باشد؛ در غیر این صورت فرایند تکمیل افتتاح حساب شما با مشکل مواجه می‌شوید.

خرید وب مانی، آموزش شارژ حساب وب مانی

آموزش شارژ حساب وب مانی یا همان خرید وب مانی

برای خرید وب مانی و شارژ حساب وب مانی کافی است در نوین پرداخت افتتاح حساب وب مانی انجام دهید؛ پس از آن از داشبورد کاربری بر روی منوی سفارشات کلیک و پس از آن دکمه ثبت سفارش جدید را انتخاب کنید.

آموزش شارژ حساب وب مانی یا همان خرید وب مانی

در این مرحله دکمه شارژ حساب وب مانی را انتخاب نمایید

 شارژ حساب وب مانی
  • در مرحله بعد فیلدهای خواسته شده را از قبیل مبلغ محصول، کیف پول، میزان ارز و… را بادقت پر و بر روی دکمه شرایط استفاده را با دقت مطالعه نموده و قبول دارد، کلیک کنید.
  • در نهایت مبلغ ریالی موردنظر خود را در سایت نوین پرداخت واریز نمایید و پس از آن پس از طی‌کردن مراحل، حساب وب مانی خود را شارژ نمایید.

* رعایت نکات زیر جهت شارژ حساب وب مانی الزامی می‌باشد:

  1. قابلیت شارژ اتوماتیک وبمانی برای کاربرانی که تمام مدارک هویتی‌شان تأیید شده باشد فعال خواهد بود.
  2. لطفاً توجه داشته باشید شارژ اتوماتیک فقط برای افرادی که سفارش خود را با آی پی ایران ثبت کرده‌اند فعال است.
  3. برای شارژ حساب وب مانی نیاز به شماره کیف پول می‌باشد. کیف پول دلاری با حرف Z شروع می‌شود. (حتماً حرف Z  را با حرف بزرگ بنویسید.)
  4. در صورت ثبت اطلاعات اشتباه از طرف شما، هیچ مسئولیتی بر عهده نوین پرداخت نخواهد بود و تمام پیگیری‌های لازم به عهده شما خواهد بود.
  5. درصورتی‌که می‌خواهید ارسال با کد امنیتی انجام شود در توضیحات سفارش ذکر کنید.
  6. مدت‌زمان انجام سفارش در حالت معمول کمتر از 30 دقیقه می‌باشد و پس از آن سفارش لغو می‌شود.
  7. خرید باید از کارتی انجام شود که به نام خودتان است و از قبل توسط نوین پرداخت تأیید شده باشد؛ در غیر این صورت امکان شارژ حساب برای شما وجود ندارد.
  8. اگر بعد از ثبت سفارش تصمیم به کنسل‌کردن سفارش خود را داشته باشید هر چه سریع‌تر از طریق تیکت به کارشناسان نوین پرداخت اطلاع دهید، هرچند که به علت سرعت انجام سفارش‌ها، نوین پرداخت تعهدی نسبت به عدم انجام سفارش ندارد.
  9. درصورتی‌که بعد از خرید متوجه کلاه برداری سایت مقصد شدید مسئولیتی بر عهده نوین پرداخت نیست و تمام پیگیری‌های لازم باید توسط خودتان انجام شود.

نحوه فروش وب مانی یا نقد کردن آن

برای فروش وب مانی می‌توانید با خیال راحت از طریق سایت نوین پرداخت اقدام به نقد کردن وجه موردنظر کنید؛ برای فروش یا نقد کردن می‌توانید به دو روش اقدام کنید.

  1. برای نقد کردن وبمانی ما می‌توانیم حساب وب مانی شرکت نوین پرداخت را به شما دهیم به این صورت شما آدرس حساب وب مانی نوین پرداخت را برای فرستنده وجه ارسال می‌کنید و بعد از تکمیل مراحل و تأیید از طرف شرکت، شما می‌توانید به‌راحتی وجه را به ریال از ما دریافت کنید.
  2. در روش دوم نقد کردن درآمد ارزی وب مانی، شما با حساب وب مانی خودتان، قصد تبدیل به ریال را دارید. در این صورت نوین پرداخت آدرس حساب برای واریز را به شما می‌دهد و بعد از تأیید و طی کردن مراحل، نقد کردن دلار وب مانی شما در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌پذیرد.
نحوه فروش وب مانی یا نقد کردن آن

برای مشاهده نرخ خریدوفروش وب مانی شرکت نوین پرداخت می‌توانید در پنل کاربری خود، نرخ به ‌روز آن را به‌صورت لحظه‌ای مشاهده نمایید. لازم به ذکر است که این نرخ ها به صورت لحظه ای آپدیت می شود.

خرید با وب مانی

برای خرید با وب مانی کافی است سایت مورد نظر ازپرداخت وب مانی پشتیبانی کند؛ این‌گونه با خیال راحت می‌توانید خرید خود را با وب مانی تکمیل نمایید

خرید با وب مانی

برای این منظور باید وارد پنل کاربری خود در سایت نوین پرداخت شوید

خرید با وب مانی

از داشبورد کاربری بر روی منوی سفارشات کلیک و پس از آن دکمه ثبت سفارش جدید را انتخاب کنید.

ثبت سفارش وب مانی

بر روی دکمه خرید با وب مانی کلیک نمایید

ثبت سفارش وب مانی
  • در صفحه پیش رو اطلاعات خواسته شده از قبیل مبلغ محصول، لینک سرویس و… را به‌صورت دقت و بادقت فراوان تکمیل نمایید.
  • در نهایت بر روی دکمه شرایط استفاده را با دقت مطالعه نموده و قبول دارد، کلیک کنید.

توجه داشته باشید برای خرید با وب مانی مقدار موردنیاز را به دلار وارد کنید و پس از پرداخت مبلغ، عملیات افزایش موجودی و شارژ حساب شما به ‌صورت خودکار انجام و به موجودی کیف پول WMZ شما اضافه می‌شود.

* رعایت نکات زیر جهت خرید با وب مانی الزامی می‌باشد:

  1. برای انجام خرید با وب مانی لطفا مدارک هویتی خود را تأیید کنید.
  2. در صورت ثبت اطلاعات اشتباه از طرف شما، هیچ مسئولیتی بر عهده نوین پرداخت نخواهد بود و تمام پیگیری‌های لازم به عهده شما می‌باشد.
  3. مدت‌زمان انجام سفارش در حالت معمول کمتر از 10 دقیقه می‌باشد.
  4. در صورت ثبت سفارش اشتباه باید در اولین فرصت از طریق تیکت اطلاع دهید و اطلاعات صحیح را ارسال کنید. هرچند که به علت سرعت بالای انجام سفارشات، نوین پرداخت تعهدی نسبت به عدم انجام سفارش شما ندارد.
  5. اگر بعد از ثبت سفارش تصمیم به کنسل شدن سفارش داشتید هر چه سریع‌تر اطلاع دهید. فقط در صورتی سفارش شما قابل کنسل‌کردن است که پیش‌تر توسط نوین پرداخت انجام نشده باشد. به علت سرعت زیاد انجام سفارشات، نوین پرداخت الزامی به عدم انجام سفارش شما ندارد.
  6. درصورتی‌که بعد از خرید متوجه کلاه برداری سایت مقصد شدید، مسئولیتی بر عهده نوین پرداخت نیست و تمام پیگیری‌های لازم توسط خودتان باید انجام شود.
  7. خرید باید از کارت بانکی به نام خودتان انجام شود.

ویژگی‌های جذاب خرید وب مانی چیست؟

از آنجایی که وب مانی یک پلتفرم عالی محسوب می‌شود می‌تواند رقابت خوبی با پرفکت مانی و پی پال داشته باشد؛ دقت داشته باشید وب مانی هیچ‌گونه هزینه ماهیانه‌ای برای شما ندارد و هزینه انطباق با سیستم PCI هم در آن اخذ نخواهد شد. همچنین  سیستم API رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته و امنیت کامل آن توسط چند سیستم چند لایه فراهم شده است.

کارمزدهای وب مانی چقدر است؟

اما سؤال مهمی که ممکن است برای کاربران پیش بیاید این است که کارمزد وب مانی در حال حاضر چقدر است؟

درصورتی‌که حساب وب مانی شما وریفای شده باشد، کارمزد حساب شما %۰.۸ و درصورتی‌که حساب وب مانی وریفای نشده باشد %۲ می‌باشد.

توجه داشته باشید یک مزیت فوق‌العاده حساب وب مانی این است که سقف کارمزد آن ۵۰ دلار هست و بیشتر از آن از حساب شما کسر نمی‌شود. به‌عنوان‌مثال برای واریز ۱۰۰۰ دلار به‌حساب فرد دیگری  باید ۸ دلار کارمزد پرداخت کنید، پس موجودی حساب شما باید ۱۰۰۸ دلار باشد، البته این کارمزد حتی برای مبالغ کم هم هیچ‌گاه از ۰.۰۱ WM کمتر نمی‌شود.

لازم به ذکر است کارمزد این سیستم نسبت به سایر سیستم‌های مالی بسیار کم است. البته تحت شرایطی خاص کارمزد وب مانی صفر در نظر گرفته می‌شود که عبارت است از:

  • بین کیف پول‌های یکسان با یک WMID
  • (با ثبت‌نام و افتتاح حساب به شما یک شناسه وبمانی یا همان WMID تعلق می‌گیرد که کاملاً یونیک و اختصاصی برای هر فرد می‌باشد.)
  • بین کیف پول‌های یکسان با WebMoney Passport یکسان (مخصوص کاربرانی که دارای WM-Passport بالاتر از سطح Intial هستند)

وب مانی با چه ارزهایی کار می‌کند؟

وب مانی با چه ارزهایی کار می‌کند؟

شما می‌توانید با وب مانی با ارزهای زیادی کار کنید. انواع کیف پول‌هایی که کاربران وب مانی می‌توانند در حساب‌های خود بسازند :

  • WMZ: کیف پول دلار آمریکا (USD)
  • WME: کیف پول یورو اتحادیه اروپا (EUR)
  • WMR: کیف پول روبل روسیه (RUB)
  • WMU: کیف پول گریونا اوکراین (UAH)
  • WMB: کیف پول روبل بلاروس (BYR)
  • WMV: کیف پول دانگ ویتنام (VND)
  • WMX: کیف پول بیت‌کوین (BTC)
  • WMG: کیف پول طلا

با ساختن هرکدام از کیف پول‌های ذکر شده، در حساب وب مانی یک آدرس مخصوص مربوط به آن کیف پول خواهید داشت که برای دریافت نمودن وب مانی باید آن را به فرستنده بدهید. همچنین هر یک از این کیف پول‌ها آدرس مخصوص به خود را دارند که کاربران برای دریافت وجه از دیگران می‌توانند، آن را در اختیار سایر افراد قرار دهند. مثلاً اگر قصد دریافت ۱۰۰ یورو وب مانی دارید باید آدرس کیف پول یورو خود را در اختیار فرد یا سایت موردنظر قرار دهید.

احراز هویت وب مانی

برای افزایش دسترسی در پلتفرم نوین پرداخت، بایستی مراحل احراز هویت خود را تکمیل نمایید

احراز هویت وب مانی

برای این منظور باید پس از ثبت‌نام در وب‌سایت نوین پرداخت، از داشبورد کاربری بر روی منوی حساب کاربری من کلیک و پس از آن دکمه تأیید مدارک احراز هویت را انتخاب کنید.

برای تأیید و احراز هویت باید بر روی گزینه موردنظر کلیک کنید تا بتوانید مراحل احراز هویت خود را تکمیل نمایید

احراز هویت وب مانی
  • موبایل: برای تأیید شماره تلفن همراه باید کد ارسال شده را در کادر پیش رو وارد کنید. در صورت عدم دریافت کد، بر روی دکمه ارسال مجدد کد فعال‌سازی کلیک کنید.
تأیید شماره تلفن همراه
  • ایمیل: برای تأیید آدرس ایمیل باید کد دریافتی بر روی ایمیل خود را در کادر پیش رو وارد نمایید.
تأیید آدرس ایمیل
  • کارت بانکی: برای تأیید شماره کارت باید اطلاعات خواسته شده از قبیل نام بانک، شماره کارت، شماره‌حساب، شماره شبا و… را وارد فیلدهای پیش رو کنید.
تأیید شماره کارت
  • کد ملی: برای تأیید کد ملی بایستی تصویر پشت و روی کارت ملی را در کادرهای مشخص شده آپلود کنید.
تأیید کد ملی

دقت کنید درصورتی‌که حجم تصاویر بالا باشد عملیات آپلود تکمیل نمی‌شود؛ ازاین‌رو برای کاهش حجم تصاویر بر روی لینک https://imagecompressor.com کلیک کنید و پس از کاهش وضوح تصاویر آن را داخل سایت نوین پرداخت آپلود نمایید.

تکمیل اطلاعات حساب کاربری
  • تلفن ثابت: برای تأیید شماره تلفن ثابت باید اطلاعات خواسته شده از قبیل کد ملی، شماره تلفن ثابت به همراه پیش‌شماره آن، تاریخ تولد، استان، شهر و… را وارد فیلدهای پیش رو کنید.

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت می‌توانید یک خط همراه اول دیگر وارد کنید.

  • با طی کردن مراحل گفته شده به‌صورت گام‌به‌گام می‌توانید فرایند احراز هویت خود را تکمیل کنید و از خدمات پلتفرم نوین پرداخت به‌صورت کامل استفاده نمایید.

آیا وب مانی قانونی است؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم دفتر مرکزی وب مانی در روسیه قرار دارد و تاکنون اخباری جهت منع استفاده کاربران ایرانی‌ عرضه نکرده است که این موضوع می‌تواند موجب جلب اطمینان خاطر شما جهت افتتاح حساب وب مانی در پلتفرم نوین پرداخت باشد.

خوب است بدانید این شرکت مجوز FCA را برای بهره‌برداری از خدمات پول الکترونیکی دریافت کرده است و از آن زمان تاکنون، به‌عنوان پلتفرم تأمین مالی جمعی هم فعالیت می‌کند.

بیشتر بخوانیم : آموزش تبدیل پرفکت مانی به وب مانی

اما چرا نوین پرداخت را جهت افتتاح حساب وب مانی انتخاب کنیم؟

چرا نوین پرداخت؟؟

ازآنجایی‌که استفاده از خدمات سیستم پرداخت وب مانی در ایران با استفاده از واسطه‌ها و صرافی‌ها امکان‌پذیر است، پیشنهاد ما به شما ثبت‌نام و احراز هویت در پلتفرم نوین پرداخت است؛ اما دلیل این پیشنهاد چیست؟

  • امنیت بالا آن

امنیت بالای پلتفرم نوین پرداخت باعث شده امکان هک و دسترسی دیگران به‌ حساب شما وجود نداشته باشد.

  • نحوه احراز هویت

به‌منظور جلوگیری از فساد اقتصادی، کاهش ریسک کلاه برداری و پول‌شویی در مؤسسات مالی نظیر بانک‌ها و حساب‌های بین‌المللی، شناسایی و تأیید هویت مشتری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

  • ارائه خدمات با سرعت بالا

سرعت بالا برای انجام سفارشات در پلتفرم نوین پرداخت باعث محبوبیت آن شده است.

  • پشتیبانی آنلاین و تلفنی

یکی از اصلی‌ترین معیارها برای انتخاب صرافی، ارائه پشتیبانی مناسب به کاربران است. یک صرافی با امنیت بالا که پاسخگوی سؤالات مشتریان است می‌تواند در جایگاه مطلوبی قرار بگیرد که خوشبختانه نوین پرداخت با ارائه پشتیبانی آنلاین و تلفنی توانسته پاسخ‌گوی سؤالات مشتریان خود باشد.

  • هزینه کارمزد

همان‌طور که قبلا توضیح دادیم کارمزد پلتفرم نوین پرداخت نسبت به دیگر صرافی‌ها بسیار ناچیز است.

  • رابط کاربری آسان

یک مورد بسیار مهم که توانسته باعث محبوبیت نوین پرداخت شود رابط کاربری آن است. از آن جایی که استفاده از خدمات سایت نوین پرداخت بسیار راحت است، کاربران دغدغه چگونگی استفاده از آن را ندارند.

  • نحوه قیمت‌گذاری و اختلاف قیمت بین خرید و فروش

اختلاف قیمت بین خرید و فروش در پلتفرم نوین پرداخت بسیار ناچیز است؛ شما برای اطمینان خاطر می‌توانید قبل از انجام معامله در پنل کاربری خود، قیمت خرید و فروش ارز موردنظر را بررسی کنید.

  • نحوه تسویه‌حساب

نحوه تسویه‌حساب به‌صورت آنی و در اولین فرصت است؛ ازاین‌رو مشتریان نگرانی بابت دیرکرد دریافت وجه خود ندارند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به شما توضیح دهیم وب مانی چیست و تمام مواردی که شما در حوزه وب مانی، باید بدانید را توضیح دادیم تا بتوانید با خیال راحت در سایت‌های خارجی خرید انجام دهید، همچنین بتوانید بدون هیچ‌گونه نگرانی درآمد دلاری خود را به ریال تبدیل کنید. نوین پرداخت با بالاترین سرعت و بیشترین میزان امنیت، توانسته نظر کاربران را به خود جلب کند؛ چرا که سفارشات در سیستم نوین پرداخت به‌صورت اتوماتیک و آنی انجام می‌گردد.

لیست برچسب ها
فرم ارسال دیدگاه و نظرات