تماس تلفنی 021-91307777
امتیاز 0,0 از 5 ( 0 رای )

نحوه خرید چین لینک(Chainlink) چگونه است؟

راهنمای مطالعه:

  • مقدمه
  • شبکه چین لینک چگونه کار می‌کند؟
  • نحوه کار درون شبکه‌ای چین لینک
  • قراردادهای هوشمند ChainLink چه کارهایی را انجام می‌دهند؟
  • آیا چین لینک غیر متمرکز است؟

یکی دیگر از رمز ارزهایی که در مدت زمان کوتاه طرفداران زیادی کسب کرد، ارز دیجیتال چین لینک است. در ایران نیز خرید و فروش این رمز ارز بسیار باب شده است. ChainLink یک پروژه بلاکچینی منحصربفرد و اولین در نوع خود است. این سرویس اوراکلی غیرمتمرکز، در حال حاضر روی شبکه اتریوم قرار دارد و امکان توسعه راه‌حل‌های مبتنی بر Blockchain برای شرکت‌ها و کسب و کارهای سنتی را فراهم می‌کند.

چین لینک در وبسایت رسمی خود، خودش را اینگونه معرفی کرده است:

شبکه چین لینک، ورودی‌ها و خروجی‌های معتبر غیر قابل دستکاری را برای تمامی قرارداد هوشمند پیچیده روی هر بلاکچینی فراهم می‌کند.حالا فاکتورها و عوامل زیادی باعث منحصربفردی شبکه رمز ارز چین لینک می‌شوند. ChainLink مفهومی است که کاملا به اتصال بیشتر اسمارت کانترکت‌ها به دنیای خارج می‌پردازد.

مفهوم قرارداد هوشمند برای اولین بار توسط Ethereum مطرح شد؛ اما Smart Contract های اتریوم تنها داده‌های روی بلاک چین را مدیریت کرده و از ایجاد ارتباط با کسب و کارهای دنیای واقعی دور مانده‌اند. هدف چین لینک کمک به غیرمتمرکزسازی اینترنت در جهت ساخت ارتباطی بین Blockchain و برنامه‌های دنیای واقع است.

کاربران قراردادهای هوشمند، توانایی بهره‌برداری از اوراکل‌های داخل شبکه را دارند تا داده‌های حاصل از API ها، استخرهای داده و دیگر منابع خارج از زنجیره را دریافت کنند. این اسمارت کانترکت‌ها را می‌توان در داخل بلاک چین یکپارچه‌سازی کرد. در اصل، این قراردادها از طریق API ها، داده‌های مربوط به برنامه‌های خارجی را گرفته و وارد شبکه Blockchain می‌کنند.

لینک-Chainlink-چیست

شبکه چین لینک چگونه کار می‌کند؟

کار چین لینک، متصل کردن اکوسیستم بلاک چین به اپلیکیشن‌های خارجی است. از یک طرف، Chainlink به بلاک چین متصل است و از طرف دیگر، با یک API ادغام شده است. پایه‌های این راه‌حل بر مبنای اوراکل‌ها ساخته شده، که باعث محدود کردن نیاز به اعتماد به اشخاص و غیر متمرکز کردن زیرساخت‌های این شبکه می‌شود.

فعالیت اصلی چین لینک بر اساس دو فرایند است: درون شبکه‌ای (On-Chain) و برون شبکه‌ای (Off-Chain). قراردادهای هوشمند در شبکه ChainLink «شدیدا آگاهانه» هستند، به این معنا که محتوای درون آن‌ها، باعث ادغام آن‌ها با برنامه‌های غیر بلاکچینی می‌شود.

زیرساخت غیربلاک چینی، به انتخاب و ساخت سابقه Oracle ها کمک می‌کند. پس از این کار، پیش از آنکه توافق مربوطه وارد زیرساخت درون شبکه‌ای شود، بیرون از شبکه حاصل می‌شود. معماری برون شبکه‌ای چین لینک، دارای چندین کار فرعی و آداپتورهای خارجی است. تمامی این عناصر زیرساختی، قابلیت به‌روزرسانی دارند. این راه‌حل در حال حاضر روی اتریوم سوار است، اما در آینده برای فراهم‌آوری امکان انجام تراکنش‌های بین زنجیره‌ای، آپدیت خواهد شد.

نحوه کار درون شبکه‌ای چین لینک

معماری درون شبکه‌ای ChainLink، بر مبنای بلاک چین اتریوم توسعه داده شده است. بر این اساس، قراردادهای هوشمند بیشتر کارها را انجام می‌دهند و داده‌ها توسط نودها (گره‌ها) بازیابی می‌شوند. سپس اسمارت کانترکت درخواست‌هایی را که گره‌ها باید انجام دهند، تامین می‌کند.

شبکه چین لینک از 3 عنصر یا قرارداد تشکیل شده است: اولین عنصر، قرارداد اعتبار (Reputation Contract) است که معیارهای اوراکل‌ها را کنترل می‌کند. دومین عنصر، قرارداد تطبیق سفارش (Order Matching Contract) است که درخواست‌ها (سفارش‌ها) را از نودهای فردی مبتنی بر SLA (تفاهم‌نامه سطح سرویس) گرفته و پارامترهای مربوطه، توسط سازنده اسمارت کانترکت تعیین می‌شود. سومین عنصر شبکه، قرارداد تجمیع (Aggregating Contract) است که پاسخ‌های نودها را گرفته و آن‌ها را به نتیجه نهایی مربوط به درخواست کاربر تبدیل می‌کند. این قرارداد همچنین معیارهای قرارداد شهرت را هم تامین می‌کند.

مرحله انتخاب اوراکل را کاربر نهایی یا سازنده قرارداد هوشمند کنترل می‌کند، تا شرایط کانترکت دقیقا مشخص شود. این شرایط می‌تواند شامل نوع اطلاعات لازم، گردآوری نودها و اعتبار گره‌های مورد استفاده و غیره باشد. سپس یک سرویس فهرست‎بندی به کاربران ارائه می‌شود تا بتوانند اوراکل‌ها را راحت‌تر انتخاب کنند. این فعالیت در ابتدا به صورت برون شبکه‌ای انجام می‌شود، اما در نهایت به داخل شبکه اضافه خواهد شد. انتخاب نودها هم می‌تواند بسته به تناسب آن‌ها با کار مربوطه، به صورت خودکار و از طریق قرارداد تطبیق سفارش انجام شود. گره‌ها هم می‌توانند نحوه انتخاب شدن خود برای فعالیت مربوطه به صورت خودکار را تعیین کنند.

نحوه خرید چین لینک(Chainlink) چگونه است؟

قراردادهای هوشمند ChainLink چه کارهایی را انجام می‌دهند؟

پیش از پرداختن به مبحث قراردادهای هوشمند چین لینک، اجازه دهید ابتدا راجع به اینکه اصلا اسمارت کانترکت چیست و اوراکل‌ها چه هدفی را دنبال می‌کنند، صحبت کنیم. قرارداد هوشمند در اصل برنامه‌ای حاوی یک سری کد است، که بدون نیاز به اعتماد به طرف درگیر در قرارداد، روی بلاک چین اجرا می‌شود. این قراردادها به حذف واسطه‌ها و جلوگیری از شکسته شدن تراکنش‌ها کمک می‌کنند.اوراکل‌ها برای بازیابی و تائید داده‌های خارج از بلاک چین کاربرد دارند.

این مفهوم تا حدودی جدید است، اما هجوم آن به صنعت Blockchain، باعث افزایش محبوبیت آن‌ها در این حوزه شده است. ویژگی منحصربفرد قراردادهای هوشمند شبکه ارز دیجیتال چین لینک این است که کار اوراکل‌ها را وارد قراردادهای هوشمند آن‌ها می‌کند. یعنی چه؟ یعنی اینکه یک خوراک غیر متمرکز جمع‌آوری می‌شود، تا معیارهای اوراکل‌ها با شرایط بیرونی قرارداد هوشمند تطبیق داده شده و سپس به داده‌های درون شبکه‌ای تبدیل شود.

اوراکل چیست و استفاده از آن چه فایده‌ای دارد؟

اوراکل‌ها برنامه‌هایی هستند که برای بازیابی و تائید اطلاعات خارج از شبکه بلاک چین و قراردادهای هوشمند استفاده می‌شوند. این برنامه‌ها برای رسیدن به یک هدف مشخص، از خوراک داده و API های تحت وب استفاده می‌کنند. مثلا گرفتن اطلاعات قیمت از بورس سهام نیویورک (NYSE) یا اطلاعات پرداخت از پی پال و سپس ارسال آن به شبکه Blockcahin، از جمله کارهایی هستند که یک Oracle انجام می‌دهد.
حالا برای بهره بردن از قدرت اوراکل‌ها، یک منبع داده برای دریافت یک سری اطلاعات خاص بررسی، و سپس به بلاک چین متصل می‌شود. قراردادهای هوشمند هم می‌توانند برای کار روی یک سری از اطلاعات خاص ورودی از خوراک‌ها داده، ساخته شوند. به عنوان مثال، یک اسمارت کانترکت برای کاربران قرعه‌کشی ساخته می‌شود و از اوراکل‌ها هم برای تولید اعداد تصادفی قرعه‌کشی از یک منبع خارجی، استفاده می‌شود.

نحوه خرید چین لینک(Chainlink) چگونه است؟

آیا چین لینک غیر متمرکز است؟

بله، ChainLink یک شبکه غیر متمرکز است. هر کسی که علاقه به اجرای یک اوراکل را داشته باشد، می‌تواند در این شبکه فعالیت کند. چین لینک همچنین یک سیستم اعتبار قوی دارد. به هر Oracle یک اعتبار و هویت درون شبکه‌ای داده می‌شود که به تعریف قابلیت اطمینان آن کمک می‌کند. حتی نودهای شبکه هم باید رمز ارز LINK را در شبکه استیک کنند که در صورت ارائه داده‌های بد، به عنوان جریمه از آن‌ها دریافت می‌شود. این امر، شبکه ارز دیجیتال چین لینک را در کنار حفظ یک معماری غیر متمرکز، کاملا آزاد گذاشته و افراد را از تهیه داده‌های بد را برحذر می‌دارد.

نحوه خرید چین لینک(Chainlink) چگونه است؟

مطالب مرتبط:

تفاوت کوین و توکن ارز دیجیتال چیست؟

آینده اتریوم چگونه خواهد بود؟

لیست برچسب ها
فرم ارسال دیدگاه و نظرات