تماس تلفنی 021-91307777
امتیاز 0,0 از 5 ( 0 رای )

درباره سرقت اینترنتی چه چیزی لازم است بدانید؟

راهنمای مطالعه:

  • مقدمه
  • سرقت اینترنتی چیست؟
  • برای سرقت اینترنتی،قانون چه مجازاتی تعیین کرده است؟
  • رسیدگی به این جرم در کجا می باشد؟
  • معمولاً به چه روش‌هایی می توان سرقت اینترنتی را انجام داد؟
  • با فعال‌ شدن رمز پویا برای کارت‌های بانکی آیا همچنان امکان وقوع این جرائم وجود خواهد داشت؟
  • افرادی که قربانی سرقت اینترنتی هستند،چه اقداماتی باید انجام دهند؟
  • آیا می توان، سرقت اینترنتی را به پلیس فتا بدون مراجعه به دادسرا گزارش کرد؟
  • برای جلوگیری از سرقت اینترنتی چه کاری باید انجام داد؟

 

سرقت جزء جرائمی بوده،که از گذشته در تمام جوامع وجود داشته است. با توجه به اینکه در عصر ارتباطات و اینترنت هستیم،سارقان هم خود را با شرایط ‌روز مطابقت دادند و از بستر اینترنت برای ارتکاب جرم استفاده خواهند کرد.

سرقت اینترنتی چیست؟

سرقت به ‌طور کلی به ‌معنای دزدیدن مال غیر و سرقت اینترنتی معمولاً به‌ معنای برداشت غیرقانونی و بی‌اجازه از حساب بانکی افراد می باشد. بیشترین میزان جرائم سایبری از این نوع خواهد بود. با توجه به رواج بانکداری الکترونیک،این مدل از سرقت به سرعت در حال افزایش خواهد بود.

سرقت اینترنتی چیست؟

برای سرقت اینترنتی،قانون چه مجازاتی تعیین کرده است؟

طبق ماده 13 قانون جرائم رایانه‌ای «هرکس به طور غیرمجاز از سامانه های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن،تغییر، محو،ایجاد یا متوقف ‌کردن داده‌ها یا مختل ‌کردن سامانه،وجه،مال،منفعت،خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل نماید،علاوه بر ردّ مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد».
بنابراین طبق ‌ماده 67 قانون تجارت الکترونیکی هرکس در بستر مبادلات الکترونیکی،با سوء‌ استفاده و یا استفاده ‌غیرمجاز از «‌داده پیام»‌ ها،برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و وسایل ارتباط از راه دور و‌ ارتکاب افعالی نظیر ورود، محو، توقف «‌داده پیام»،مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم ‌رایانه‌ای و غیره دیگران را فریب دهند و یا سبب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار و نظایر‌ آن خواهد شد و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه،اموال یا امتیازات مالی تحصیل نمایند و ‌اموال دیگران را ببرند. مجرم،به حبس از یک تا ‌سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال گرفته شده محکوم می گردد.

رسیدگی به این جرم در کجا می باشد؟

سرقت اینترنتی مانند سایر جرائم رایانه‌ای در دادسرای جرائم رایانه‌ای رسیدگی می‌گردد. و مسئولیت تحقیقات مربوط به این پرونده‌ها توسط پلیس فتا انجام می شود.

معمولاً به چه روش‌هایی می توان سرقت اینترنتی را انجام داد؟

با فیشینگ، کارت‌ خوان‌های تقلبی،اسکیمر‌ها،صفحه‌ کلید‌های تقلبی،کلاهبرداری پیامکی و نرم ‌افزار ‌هایی،سارق می تواند از این راه ها برای برداشت غیرقانونی از حساب بانکی استفاده کرد.

با فعال‌ شدن رمز پویا برای کارت‌های بانکی آیا همچنان امکان وقوع این جرائم وجود خواهد داشت؟

بله،متأسفانه سارقان اینترنتی،حتی بعد از آمدن رمز پویا هم به ارتکاب جرم ادامه خواهند داد. و استفاده از اسکیمرها و اپلیکیشن‌ های تقلبی رمز ساز از جمله شگردهایی می باشد که بعد از رواج رمز پویا به ‌منظور سرقت،کاربرد خواهد داشت. در سرقت با اسکیمرها،دستگاه مخصوصی روی کارت‌ خوان نصب می گردد. وقتی مشتری کارت خود را روی آن می‌کشد،تمام اطلاعات فرد در اختیار سارق قرار داده می شود. و در اپلیکیشن‌ های تقلبی نیز،نرم‌افزار از کاربر اطلاعات کارت بانکی (شماره‌ کارت، cvv2، رمز اینترنتی ایستا و تاریخ انقضای کارت) را درخواست می نماید. و فعال‌ بودن رمز دوم این است که به سرقت اطلاعات حساب بانکی کاربران منجر خواهد شد.

با فعال‌ شدن رمز پویا برای کارت‌های بانکی آیا همچنان امکان وقوع این جرائم وجود خواهد داشت؟

افرادی که قربانی سرقت اینترنتی هستند،چه اقداماتی باید انجام دهند؟

ابتدا نسبت به تغییر رمزهای کارت بانکی اقدام نمایند. سپس باید گردش مالی 24 ساعت اخیر را از بانک بگیرند. تا جزییات تراکنش مشخص شود اوصولا سارقان اینترنتی از کارت‌های ربوده یا گم شده برای مقاصد خود استفاده می نمایند. بنابراین به دادسرای جرائم رایانه‌ای مراجعه نمایید و شکایت را ثبت نمایید،اگر به فردی شک داشتید نام او را در شکوائیه ثبت نمایید. و در دادسرا بعد از اعلام شکایت،مال‌باخته را به دادیار دادسرا ارجاع می‌دهند.

دادیار بعد از مطالعه پرونده،مال‌باخته را به پلیس فتا ارجاع می‌دهد. شاکی با مدارک شناسایی،مدارک اثباتی جرم و نامه دادیار، به پلیس فتا مراجعه می نمایند. بعد از ثبت اظهارات و امضای آن توسط مال‌باخته، پلیس فتا از بانک مقصد استعلام می نمایند تا مشخص شود مبلغی که به سرقت رفته،از حساب مبدأ به کدام حساب و کدام بانک واریز گردیده . رسیدگی به پرونده تا حاصل نتیجه و دستگیری سارق ادامه خواهد داشت.

آیا می توان،سرقت اینترنتی را به پلیس فتا بدون مراجعه به دادسرا گزارش کرد؟

بله با رفتن به سایت پلیس فتا و کلیک روی آیکون ثبت گزارش مردمی،مشخصات فردی،نشانی و شماره خود را ثبت کنید. پلیس فتا در اولین فرصت با شما تماس گرفته و جزییات را پیگیری می نماید.

برای جلوگیری از سرقت اینترنتی چه کاری باید انجام داد؟

با توجه به افزایش شمار سایت‌های تقلبی در فضای پرداخت اینترنتی،دارندگان کارت‌های بانکی واجب است  توجه داشته باشند. هنگام انجام عملیات بانکی و خرید اینترنتی در دام این سایت‌ها قرار نگیرند. و از ورود و افشای اطلاعات کارت خود در سایت‌های نامعتبر و مشکوک خودداری نمایند. چون سارقان برای سرقت اینترنتی به اطلاعات کارت نیاز خواهند داشت.
بنابراین از اینترنت مکان های  عمومي وارد حساب اينترنت بانک خود نشويد. زمان دريافت پول از عابر بانک‌ها، مراقب پشت سر خود باشيد. و اگر اقلام نامتعارف روي عابر بانک رویت کردید. کارت خود را وارد نکنید. در زمان خريد تا جایی که لازم است،خودتان از دستگاه کارت ‌خوان استفاده نمایید. یا اینکه رمز خود را بلند نگویید.
پيامك‌ها و ايميل‌هايي با محتواي «شما برنده شده‌ايد» معمولاً تله‌هایی برای سرقت اینترنتی خواهد بود که تنها به ‌قصد دسترسي به‌ اطلاعات حساب بانکی شما ارسال مي‌گردد. چنانچه ایمیل‌ و پیام‌های ناشناس را باز نکنید.برای جلوگیری از سرقت اینترنتی چه کاری باید انجام داد؟

مطالب مرتبط :

درگاه اینترنتی پی پال

انتقال پول از پی پال به پرفکت مانی

نحوه ثبت نام در پی پال

 

لیست برچسب ها
فرم ارسال دیدگاه و نظرات