تماس تلفنی 021-91307777
امتیاز 0,0 از 5 ( 0 رای )

استخراج بیت‌کوین در ایران چقدر هزینه دارد؟

 

راهنمای مطالعه:

  • مقدمه
  • تعرفه برق مراکز استخراج رمزارز؛ سه‌برابر واحد‌های صنعتی
  • هزینه برق استخراج یک بیت‌کوین؛ ۷۲هزار کیلووات‌ساعت
  • هزینه چهارمیلیاردی برای راه‌اندازی یک مزرعه بیت‌کوین
  • سود استخراج رمزارز؛ شش میلیارد تومان در سال
  • تعداد مراکز استخراج رمزارز در ایران

 

رمز ارز

رمز ارز‌ها از پروتکل های رمزگرافیکی و یا کد‌های فوق‌العاده پیچیده برای رمز‌گذاری دیتاهای حساس و انتقال آن‌ها استفاده می‌کنند تا معاملات امنی را فراهم کنند. توسعه‌دهندگان رمز‌ ارزها این پروتکل‌‌ها را بر پایه اصول پیچیده ریاضیات و مهندسی کامپیوتر بنا کرده‌اند که آن‌ها را غیرقابل نفوذ می‌کند. این پروتکل‌ها همچنین هویت افراد استفاده کننده از رمز‌ ارز‌ها را مخفی نگه می‌دارد و ردیابی و پیدا کردن آن‌ها را برای هر کسی و هر دولتی دشوار می‌کند. رمز ارزها همچنین برای کنترل شدن غیر متمرکز خود شناخته می‌شوند.

تعرفه برق مراکز استخراج رمزارز؛ سه‌برابر واحد‌های صنعتی

هزینه برق این مراکز به‌جای دوبرابر برق صادراتی، نصف آن محاسبه می‌شود. با این حساب در ماه‌های غیرگرم، هزینه هر کیلووات‌ساعت برق مصرفی ۴۸۰تومان محاسبه می‌شود. باید توجه داشته باشید که برای مشترکان صنعتی برق، هزینه هرکیلووات ساعت حدود ۱۴۵تومان است. این موضوع نشان می‌دهد تعرفه برق مراکز استخراج رمزارز، تقریبا سه‌برابر دیگر مراکز صنعتی است.

 

استخراج بیت‌کوین در ایران چقدر هزینه دارد؟

 

هزینه برق استخراج یک بیت‌کوین؛ ۷۲هزار کیلووات‌ساعت

استخراج یک بیت‌کوین به اندازه مصرف ۲۴واحد مسکونی در طول یک سال برق مصرف می‌کند. مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق این را گفته و یک آمار رسمی به حساب می‌آید. با کمک همین جمله می‌توان میزان برق لازم برای استخراج یک بیت‌کوین را محاسبه کرد. آمار شرکت توانیر نشان می‌دهد هر سال در ایران مشترکان خانگی رقمی حدود ۸۳میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند و اگر این رقم را به تعداد ۲۸میلیون مشترک خانگی در کل کشور تقسیم کنیم، می‌بینیم مصرف سالانه برق هر واحد مسکونی رقمی حدود دو هزار و ۹۵۰کیلووات ساعت است.

هزینه چهارمیلیاردی برای راه‌اندازی یک مزرعه بیت‌کوین

تولید یک بیت‌کوین در ماه ۱۰۰دستگاه ماینر به‌روز لازم دارد. اگر قیمت متوسط هر دستگاه را ۳۵میلیون تومان در نظر بگیریم، برای راه‌اندازی یک مزرعه در ابتدا باید سه میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان صرفا برای خرید دستگاه‌ها هزینه کرد. این رقم در کنار هزینه‌های مربوط به زیرساخت‌های راه‌اندازی یک مزرعه مثل محل استخراج و دیگر دستگاه‌های مورد نیاز برای استخراج به حدود چهار میلیارد تومان می‌رسد. با این هزینه احتمالا بتوان ماهانه یک بیت‌کوین استخراج کرد.

 

 

استخراج بیت‌کوین در ایران چقدر هزینه دارد؟

سود استخراج رمزارز؛ شش میلیارد تومان در سال

بیت‌کوین در دو روز گذشته حدود ۲۵درصد ارزش خود را از دست داده و از قله ۴۲هزار دلاری تا لحظه نگارش این متن به ۳۱هزار دلار کاهش پیدا کرده است. با وجود این همچنان استخراج بیت‌کوین سود زیادی برای ماینر‌ها دارد، چراکه قیمت آن به پول ما رقمی حدود ۸۱۵میلیارد تومان است.
بر اساس داده‌های رسمی، برق لازم برای استخراج یک بیت‌کوین حدود ۳۶میلیون تومان در ماه‌های غیرگرم سال هزینه دارد و این یعنی هر بیت‌کوین می‌تواند سود ۷۸۰میلیون‌تومانی داشته باشد. قیمت بیت‌کوین تقریبا ۲۲برابر هزینه‌های استخراج آن است. تازه این هزینه با تعرفه مجاز محاسبه شود و اگر برق به صورت غیرمجاز مصرف شود، سود استخراج بیت‌کوین سر به فلک می‌کشد.

تعداد مراکز استخراج رمزارز در ایران

مزرعه استخراج بیت‌کوین در کرمان طی هفته گذشته خبرساز شده. یک شرکت سرمایه‌گذاری چینی- ایرانی در کرمان به عنوان یکی از بزرگترین مراکز استخراج بیت‌کوین کشور شناخته می‌شود و سخنگوی صنعت برق گفته فعالیت آن قانونی است. به‌گفته مصطفی رجبی‌مشهدی، این شرکت چینی- ایرانی برای استفاده از برق مورد نیاز تجهیزات خود مجوز‌های لازم را از شرکت توانیر دریافت کرده است و مطابق شیوه‌نامه تعرفه پرداخت می‌کند.

استخراج بیت‌کوین در ایران چقدر هزینه دارد؟

 

مطالب مرتبط:

نحوه خرید چین لینک(Chainlink) چگونه است؟

تفاوت کوین و توکن ارز دیجیتال چیست؟

آینده اتریوم چگونه خواهد بود؟

 

 

 

لیست برچسب ها
فرم ارسال دیدگاه و نظرات