تماس تلفنی 021-91307777
امتیاز 0,0 از 5 ( 0 رای )

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال از دو دهه پیش به عنوان یکی از زیرمجموعه های رشته مدیریت بازاریابی و مدیریت تبلیغات مورد توجه قرار گرفت. در تعریف دیجیتال مارکتینگ معمولا به جای یک تعریف خاص، از آموزش تکنیک ها و ابزارهای آن استفاده می شود. به همین دلیل تعریف کاملی از این دو واژه موجود نمی باشد. در این مقاله سعی میکنیم تا به زبان ساده توضیح دهیم که دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ و چه کاربرد هایی دارد.

یک تعریف ساده از دیجیتال مارکتینگ

می توان گفت بازاریابی دیجیتال به تمام فعالیت هایی گفته می شود که برای بازاریابی و تبلیغات محصولات و خدمات مختلف در بستر اینترنت و دنیای دیجیتال انجام می شود.

این واژه با ورود وسایل الکترونیک به زندگی افراد شکل گرفت. بسیاری فکر می کنند دیجیتال مارکتینگ فقط به محتوا و شبکه های اجتماعی محدود می شود. اما باید گفت این واژه بخش عظیمی از دنیا را در بر می گیرد و زیر مجموعه های بسیاری دارد.

بازاریابی دیجیتال می تواند به صورت آنلاین یا حتی آفلاین انجام شود. اما بخش گسترده این بازاریابی به دنیای آنلاین و بازده آن روی کسب و کارهای مختلف برمی گردد.

فواید دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال یا آنلاین بازار گسترده تری از بازاریابی را در اختیار بازاریابان قرار می دهد. به علاوه بازاریابن می توانند نتایج تلاش خود را بلافاصله ببینند. همچنین تلاش های خود را در بازگشت سرمایه شناسایی می کنند.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟, دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
انواع ابزارها

  • بازاریابی محتوا

این مورد یکی از زیرمجموعه های مهم بازاریابی دیجیتال محسوب می گردد. در تعریف بازاریابی محتوا باید گفت، محتوای تولید شده که می تواند افراد را مجاب به خرید یا استفاده از خدمات نماید، بازاریابی محتوا نامیده می شود. این روزها بازاریابی محتوا رونق زیادی گرفته است. از دلایل رواج آن می توان به کاهش هزینه های انتشار محتوا در محیط های مختلف از جمله شبکه های اجتماعی داشت. همچنین افزایش دسترسی افراد به اینترنت و موبایل و کامپیوتر نیز بازاریابی محتوا را گسترده تر کرده است.

  • بازاریابی به وسیله موتورهای جستجو

بازاریابی دیجیتال در این قسمت خود به دو قسمت تقسیم می گردد. موتورهای جستجو نقش مهمی را در دنیای دیجیتال امروز ایفا می کنند. بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو فرآیندی می باشد که با تلاش میزان بازدید کسب و کار شما را به صورت رایگان و ارگانیک افزایش می دهد. در این حالت بدون پرداخت هزینه ای کاربران صفحه شما را در لیست برترین ها مشاهده خواهند کرد. این کار نیازمند متخصصانی می باشد که بتوانند کسب و کارهای مختلف را به لیست برترین ها برسانند.

در شیوه دوم مبلغی به موتورهای جستجو پرداخت می شود تا در طی آن بتوانند در لیست برترین ها قرار بگیرند.

بحث بازاریابی به وسیله موتورهای جستجو بسیار گسترده می باشد و جزئیات زیادی دارد.

بازاریابی دیجیتال یا آنلاین بازار گسترده تری از بازاریابی را در اختیار بازاریابان قرار می دهد. به علاوه بازاریابن می توانند نتایج تلاش خود را بلافاصله ببینند. همچنین تلاش های خود را در بازگشت سرمایه شناسایی می کنند.
  • بازاریابی با ایمیل

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی با ایمیل بسیار گسترده می باشد. این بازاریابی یک ارتباط بلند مدت را با مشتریان ایجاد می نماید. یکی از ابزارهای بازاریابی با ایمیل را شاید در دنیای اینترنت بسیار دیده باشید. خبرنامه های ایمیلی که در دنیای بازاریابی دیجیتال بسیار معروف هستند. در واقع در طی عضویت هر فرد در خبرنامه، هر کسب و کار در بازه های زمانی مشخص شده، خبرنامه ای را به صورت ایمیل برای مخاطب ارسال می نماید. امروزه سرویس های بسیاری برای ارسال ایمیل های انبوه وجود دارد.

هدف بازاریابی با ایمیل ارسال پیام های تبلیغاتی به وسیله ایمیل نمی باشد. بلکه ایجاد و تقویت یک رابطه مناسب با مخاطب می باشد.

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی

SMM یا بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از گسترده ترین مباحث بازاریابی دیجیتال می باشد. در این بازاریابی، می توان حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده و کسب و کار را رونق بخشید. هزینه بازاریابی شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام یا لینکدین و یا فیس بوک معمولا نسبت به سایر روش های بازاریابی بالاتر است. با توجه به پیشرفت شبکه های اجتماعی در میان افراد، هر کسب و کاری جهت افزایش بازار خود نیازمند فعالیت در شبکه های اجتماعی می باشد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی نیاز به فعالیت و تلاش دارد و زمان بر می باشد. کمک گرفتن از افراد متخصص می تواند نتیجه را مطلوب تر نماید. به طور کلی می توان گفت بسیاری از کسب و کارهای مختلف امروزه به بازاریابی دیجیتال و شبکه های اجتماعی نیاز دارند.

  • همکاری در فروش

سیستم همکاری در فروش یکی از زیرمجموعه های بازاریابی دیجیتال می باشد. در این سیستم بازاریابی، هر کسب و کار متعهد می شود در برابر هر فروش یا ارائه خدماتی که توسط بازاریاب یا سیستم مورد نظر انجام می گیرد مبلغی را به آن ها بپردازد.

در طی سال های اخیر و توسعه و گستردگی سیستم های همکاری در فروش، امکان فعالیت برای بازاریابان مختلف افزایش یافته و مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. بازاریابی همکاری در فروش این روزها یکی از زیرمجموعه های جذاب بازاریابی دیجیتال به شمار می رود.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟, دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
  • بازاریابی موبایل

بازاریابی موبایل و بازاریابی دیجیتال تقریبا به هم پیوسته می باشند. موبایل و گوشی های تلفن همراه در حال حاضر از بزرگترین رسانه های جهان نامیده می شوند. بازاریابی موبایل که قبلا به بازاریابی پیامکی شناخته می شد، اما با گسترش قابلیت های گوشی های هوشمند این سبک نیز گسترش یافته و به بازاریابی موبایل تغییر کرده است. امروز بیش از هفتاد درصد دسترسی های افراد به دنیای آنلاین توسط موبایل انجام می گیرد. این کار دنیای بازاریابی دیجیتال و موبایل را بزرگتر کرده و استفاده از آن را برای کسب و کارهای مختلف ضروری می نماید.

  • بازاریابی ویروسی

در این روش تولید محتوای فوق العاده جذاب، موجب اشتراک گذاری و جذب بازدید کننده برای هر کسب و کار می شود. در بازاریابی ویروسی می توان ترافیک سایت را افزایش داده و کسب و کار را گسترش می دهد. معمولا شرکت های بزرگ به این سبک از بازاریابی دیجیتال علاقه دارند و در شبکه های اجتماعی مختلف از این شیوه برای جذب بازدید کننده و به ذهن سپردن نام برند استفاده می نمایند.

برای تعریف اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ باید نگاهی نیز به بازار آفلاین بیاندازیم. بازاریابی دیجیتال تنها به اینترنت و دنیای آنلاین محدود نمی باشد. روش های مختلف بازاریابی آفلاین در کنار نوع آنلاین آن می تواند باعث پیشرفت کسب و کارهای مختلف شود. بازاریابی تلفن، تلویزیون یا رادیو در دسته بازاریابی دیجیتال آفلاین قرار می گیرند.نباید فراموش کرد بازاریابی دیجیتال در دنیای امروز می تواند نقش موثری در پیشرفت کسب و کارهای مختلف داشته باشد.

 

 

مطالب مرتبط:

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

شبکه اجتماعی تیک تاک (TikTok) چیست؟

راهنمای استفاده از Unity

 

لیست برچسب ها
فرم ارسال دیدگاه و نظرات